måndag 17 oktober 2011

Favoritkakan

Min favoritkaka är nog banankaka. Jag blev alltid lika glad när jag bodde hemma och mamma bakade sin fantastiska banankaka! Hon brukade skoja om att det gällde att resten av familjen tog för sig innan hon släppte lös mig på kakan – om de ville hinna smaka. :-)

I veckan bakade jag bananmuffins med mammas recept.


Jag hade några små chokladbitar som jag slängde ner i smeten, det hoppas jag blir gott. De är egentligen tänkta att sätta i varm mjölk, men jag gillar inte riktigt smaken som det blir på drickchokladen då. Jag tror att det blir godare att ha dem i kakor – det passar bättre till det.

Gott, gott!

Receptet jag använder är detta:

2 st bananer (gärna riktigt övermogna)
1,5 dl socker
1 ägg
50 g smält margarin
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 msk grädde
2,25 dl vetemjöl


Ugnen satte jag på 225 grader och muffinsen var inne ca 15 minuter.

3 kommentarer:

Emma sa...

Låter gott, det där receptet ska jag testa :)

DyschDysch sa...

Banankaka är verkligen kalas. Ett tips: Vi brukar lyxa till det med att smälta en schweizernöt chokladkaka och bre över, som får stelna. Blir verkligen super gott. kram

Emmas dagar sa...

Tack snälla för ditt svar!!!
Jag ska visa honom det :-)