söndag 25 juli 2010

Planering och fundering

Jag har ägnat tid åt att sticka provlapp till min kommande uppifrån-och-ner-kofta. Eftersom jag inte vill ägna mer tid åt det än nödvändigt klämde jag ihop allt på samma lapp...


... och då blev det så här. Färgen är inte riktigt så här rosa, men ändå är det den här bilden som stämmer bäst rent färgmässigt.

Först testade jag två olika mönster för att se vilket som passade. Jag kom fram till att flätan till höger var bäst, så jag provade också att öka bredden på den.

Sen testade jag olika många aviga maskor på sidorna om flätan (för att framhäva den ordentligt). Jag provade både 3 och 5 maskor, men i slutändan stannar jag nog mittemellan på 4. Sen började jag testa sidokant och storlek på knapphål. Jag tyckte att kanten blev så väldigt "bubblig" (nedre halvan), så jag provade att alltid göra yttersta maskan rätstickad (övre halvan) och det blev mycket bättre.

Sen var det dags att testa hur jag skulle göra kanten mot hals och nertill... Jag vill gärna ha resårstickning på ärmarna och därför valde jag att göra sidokanten i en resårstickning också... Men jag vet inte om det passar på de övriga kanterna. KAN NI HJÄLP MIG?

Skriv gärna in en kommentar och meddela vilken/vilka kant/er du gillar bäst!
Uppifrån och ner blir det:
1. Resårstickning 1r, 1a
2. Resårstickning 2r, 2a
3. Rätstickning
4. Mosstickning

2 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Så flink du er som lager prøvelapper. Det sparer en jo mye arbeid på i ettertid:)

Tina sa...

Jag gillar 4. mosstickning bäst. Fantastiskt innehållsrik provlapp du har stickat. Det är det tråkigaste med stickningen... provlapparna... men ibland nödvändigt. :))