fredag 30 april 2010

Lappteknik

Jag tänkte jag skulle visa hur jag gör när jag sätter ihop mitt baby-lapptäcke, ifall någon annan vill prova. Jag hade tidigare ett mönster, men det är borta efter drygt 10 år som UFO... Men det är så här jag har klurat ut att det ska göras, utifrån det jag tidigare har gjort.

Klipp ut kvadratiska bitar. Den stora kvadraten - grundfärgen - är 18x18 cm. Där kommer jag använda 63 stycken. De små mönsterbitarna är 4,5x4,5 cm, där behövs det 55 st av vardera färg. Jag klippte först ut kvadraten i kartong och använde sedan den som mall.
Vik in kanterna på den stora kvadraten så att den blir 15x15 cm. Pressa kanterna med strykjärn för att de ska hålla sig.

Vik in alla fyra hörnen mot mitten av kvadraten. Pressa.
Vik in hörnen ytterligare en gång mot mitten och pressa. Kvadraten ska nu vara ca 7,5x7,5 cm. Sy fast hörnen med några stygn så att de inte vill vika ut sig igen.

Sy ihop de färdigvikta kvadraterna i varandra, genom att lägga de vika sidorna mot varandra och sy längst ena kanten.

Lägg de små mönster-kvadraterna över två invikta hörn. Vik in kanterna lite över mönster-kvadraten och sy fast.
Lapptäcket blir 52,5x67,5 cm.

2 kommentarer:

gella sa...

Avancerat!! Inget jag skulle ge mig in på direkt... Men det är roligt att fascineras ändå! :) Och så blir jag glad att du skriver "kvadrat" och inte "fyrkant"... ;)

Saras pyssel sa...

Det är egentligen inte så komplicerat, men rätt pyssligt. Och att sy allt för hand går ju inte direkt fort. :-)